Centrum raketového systému jde ve stejné logice jako radar - jeho mezinárodně politické zdůvodnění kulhá...


Proč být proti raketovému centru »
Pomozte iniciativě - účet 2720320001/5500

Online s Terezou Spencerovou

Tereza Spencerová (* 1965) vystudovala Fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy v Praze. Působila jako korespondent ČTK pro Blízký východ, žila v egyptské Káhiře. Později pracovala v české redakci časopisu Reader's Digest, psala pro Mladý svět
a uveřejňovala sloupky v týdeníku Reflex. Poté zakotvila ve funkci hlavní editorky magazínu MF Plus. Nyní šéfuje nezávislému zpravodajskému serveru Czech Free Press a vede rubriku Monitor zahraničního tisku v Literárních novinách.

Navštívila řadu zemí světa, kromě Spojených států či západní a severní Evropy například Izrael, Libanon, Sýrii, Nigérii, Indonésii a Singapur. Překládá
z angličtiny, přispěla i do odborných publikací (jedné knihy a výzkumné zprávy) Sociologického ústavu Akademie věd.

Zabývá se problematikou menšin, genderu, (trans)sexuality, mezinárodními vztahy a politikou. Kromě toho je autorkou ojedinělé série článků o tajných spolcích, od nacistického Německa až po současnou Ameriku.

 


položených otázek: 19
Položené dotazy
OTÁZKA | Jana Glivická
Terezo,
myslím, že se shodneme, že radar je prostě a jednoduše špatně. Co ještě je podle Tebe špatně? A nějaký ten společný jmenovatel?
Hodně cestuješ, je něco, co tě po návratu do Čech štve víc než jindy?
Co je lepší - být první v poslední vesnici, nebo druhý v Římě?
Mother Jones, Z Magazine, The Nation - co jim říkás?
Nějaký tajný novinářský sen?
Díky za odpovědi, držím palce.
ODPOVĚD | 17:12
Co je špatně? Někdy mám silný pocit, že tak nějak všechno. Iracionalita je všude kolem a vítězí takovým tempem, až z toho jde hrůza. Možná jsou ale všechny ty radary u nás, okupace a zabíjení nevinných lidí v Iráku, Afghánistánu a v Gaze, hrozby Íránu, ohlupování lidí, ničení životního prostředí atd atp jen projevem nějaké předsmrtné křeče systému, který dnes známe coby vládnoucí. Nedávno na summitu G20 dostaly velký podíl na moci Čína a Indie, které podle všeho do správy světa vnesou nové náhledy. Netvrdím, že se vše změní k lepšímu, ale myslím si, že v dohledné době budeme vnímat nová paradigmata. Ostatně, dějiny světa se vyvíjejí po nějaké spirále a asi nastává čas, kdy zase bude udávat tón někdo jiný než silně krvelačná křesťanská civilizace.
Protože nejradši jezdím do rozvojovek, tak mě po návratu domů nejvíc udivují lidi kolem. A reklamy. Mám na mysli reklamy na prášky na hubnutí, na řasy delší a hustší, rty plnější, auta lepší a ještě lepší… Vždy si přitom uvědomím, jak moc jsme se odtrhli od skutečných životních hodnot a nahradili je pseudohodnotami.
Co se týče Mother Jonesu a ostatních, mám je s mnoha dalšími v „Oblíbených“ a při čtení jejich textů mám příjemný pocit, že se svým viděním světa nejsem sama, tudíž, že jsem se ještě nezbláznila. A samozřejmě je to studnice nových idejí, které se u nás v kotlince jinak hledají jen velmi těžko.
Novinářský sen už asi žádný nemám. Nebo jo: bylo by fajn, kdyby něco jako Mother Jones vzniklo i u nás. Věřím, že čtenáři, kterým už ČT, Lidovky, MFD a spol lezou svou normalizační hloupostí krkem, by se určitě našli. Nedávno jsem s tímto nadějným pocitem nastoupila do Literárních novin, tak uvidíme. Práce je před námi ještě hodně.
Tereza
OTÁZKA | Stanislav
ahojky.
V předešlé diskuzi s Karlem jsem si "dovolil" mu tyknout. A jemu se to nelíbí. Jeho reakce je klasika sama a podotýkám, že se nad ní nijak nepohoršuji. Mám jen pocit, že jeho reakce není až tak zdravá v tom, že přece nemůže (nemohu, nemůžeme) nikomu "nařizovat" svobodu jeho projevu, pokud není vyloženě agresivní apod.
Myslíš si, Terezo, že budoucí reprezentanti české veřejnosti mají ještě hodně co dělat s odstraňováním takovýchto předsudků - například: napřed vykat a pak, až vám to dovolím, mi můžete tykat? Jak já bych byl šťasten, kdyby mi všichni lidé už teď tykali. Ale vůbec se o to s nikým neperu, je mi to méně důležité než cokoliv jiného :). Přece, v oblasti mezilidských vztahů je jakási vstřícnost, přátelství a úcta založena právě na tykání. Například oslovení soudružko, soudruhu, sestro-bratře v Kristu apod. jsou historicky nevymazatelné a "zaběhané" projevy pozitivního a pokrokového smýšlení lidových mas toužících po sblížení a sjednocení života ve stejném duchu.
PROČ SI STAVÍME STÁLE JAKÉSI BARIÉRY?
Anglicky je -ty jsi=you are, vy jste=you are- a i z toho se mohu domnívat, že angličtina je mnohem dál před tím zastydlým čecháčským duchem všelijakých předsudků, panských móresů a učebnicového snobství. Změňme sebe, není důvod se navzájem stále vystrašovat a rovnat do kolonek jakýchsi protektorátů, služebníčkování či poklonkování. Hledejme co nás sbližuje a nerozdělujme se kvůli hloupostem.
Co si o tom myslíš, Terezo?
Možná že pro někoho to je nepodstatná věc, ale proniknout do tajemství správné a dobré komunikace lidí vede právě přes rozhodnutí zbavit se bazírování nad nepodstatnými projevy.
Děkuji Ti za odpověď a jsem s Tebou a za vše dobré bez zbrojení...
ODPOVĚD | 17:14
Přiznám se, že jsem o tom nikdy nepřemýšlela. Obecně mi na vykání nic špatného nepřipadá. Nevím, jestli mě tykání s někým sblíží, nebo ne, to nezávisí ani tak na oslovení, jako na obsahu sdělovaného. Navíc mám silné podezření, že ani angličtina to nemá s tykáním/vykáním tak jednoduché, protože třeba „How Do You Do, Mr. Brown“ určitě nechápe jako „Jak se máš, pane Browne.“
Na vykání jako projevu úcty k některým lidem, kterých si opravdu vážím, navíc nevidím nic divného, předsudkového, snobského nebo čecháčkovského. Takže…asi jsem TĚ svou odpovědí zklamala, co?
Tereza
OTÁZKA | Katerina Amiourova
Terezo, všimla jsem si, že u Vás na CFP dáváte dost prostoru kultuře středního amerického finančního managementu - nebo, že ji alespoň dobře znáte. Jaké jsou postoje této komunity ke kroužku ekonomů pana Obamy? A: je mezi nimi někdo, kdo by se zamyslel na Galbraithovým článkem Neexistuje návrat k normálu? Jak reagoval? Uměla byste pro české publikum vysvětlit economy on scale? (ne a ne najít sdílný překlad) - a také co to je, jaké jsou projevy a vlastnosti turbokapitalismu - a jak se s tím vypořádat bez sociálních ztrát a bez ztrát jistot?
ODPOVĚD | 17:15
Kateřino, tahle otázka mě zaskočila, protože netuším nic o středním americkém finančním managementu a už vůbec nevím, co je economy on scale nebo turbokapitalismus. Na CFP! dáváme texty, které nám přijdou zajímavé z hlediska toho, jak se o tomto tématu mluví u nás, a to je asi tak všechno. Kdybych rozuměla ekonomice, jinými slovy, kdybych uměla aspoň sčítat, dělit a násobit, tak dneska třeba dělám něco úplně jiného…J)))
Tereza
OTÁZKA | Goća
Jsem velmi rád, že se mohu o Tobě něco dovědět a velice mně nadchlo, že jsi žila v Káhiře. Mám velký plán a sen - podívat se do Egypta a navštívit také Kumrovec, rodnou vesnici Marshala Tita, který vedl odboj proti nacistickému Německu, neboť jsem členem Udruženje Josipa Broza Tita v Bihaći - www.tito-bihac.org. Velmi mne těší, že se zabýváš problematikou menšin a shodnu se s Tebou, že radar tady nemá co dělat.
A pokud jde o bezpečnostní politiku, myslím si, že bychom se měli vrátit k Malé dohodě - alianci, kterou ve r. 1930 podepsal T. G. Masaryk s Jugoslávií, Řeckem, Rumunskem a Bulharskem (než ji zcela zničilo dobrovolné odstoupení pohraničí Edvardem Benešem a podpis minchovské dohody). Obešli bychom se bez NATO a lépe se ubránili neonacismu.
Co Ty na to?
Díky za odpověď.
ODPOVĚD | 17:18
Jo, jo, Káhira je skvělá!!! Snažím se tam tak nějak pravidelně jezdit a připadám si tam jako doma, protože tam mám přátele, v mý oblíbený pouliční kavárně je pořád ten samý čistič bot, o němž jsem si už před osmnácti lety myslela, že mu musí být nejmíň sto třicet let a že druhý den už musí umřít, že v mým oblíbeným baru je pořád ten samý barman, že šaverma (u nás „gyros“) je pořád stejně dobrá a káva a vodní dýmka a kebaby chutnají pořád stejně skvěle. Káhira je ale moc uhoněná a zasmogovaná, a tak to v posledních letech víc směřuju na Sinaj a jednou, až na to budu mít (je to můj sen), se chci odstěhovat do Dahabu, k Rudému moři. Budu tam čučet na moře (to je pro mě symbol svobody), poslouchat africké reggae, kouřit vodní dýmku, popíjet růžové víno z vinic založených Alexandrem Makedonským a dělat CFP, ovšem pod názvem Dahab Express (to zní efektně, že jo?). Takže až CFP změní logo, víte, kde mě hledat…J)))
Co se týče Malé dohody: Je to jen teorie, založená na „kdyby“. Myslím si, že v dnešní době, která je svým způsobem přelomová, není nutné hledat řešení až tolik v minulosti, jako spíš se z ní poučit a jít dopředu. Třeba zrušení NATO coby agresivní organizace bez pravidel a úcty k mezinárodnímu právu je pro začátek dobrý výkonnostní cíl.
Tereza
OTÁZKA | Leoš
Dobrý den!
1) čím to je, že se ještě do žádných českých novin (kromě trochu do BListů) nedostalo nic o kauze 11. září? Dokonce ani náznak zpochybnění té absurdní - a stále jakoby v té prvotní hypnóze uctívané - oficiální teorie o arabských teroristech. Když už je tu tuna důkazů o tom, že jde o obrovský podfuk, že to byla "práce zevnitř"?
2) Jak jste mohla vydržet pracovat v takových médiích jako je magazín MF Dnes apod.? Články na CFP naznačují takovou pronikavost novinářského pohledu, který se zdá s těmi předchozími pop-médii být takřka neslučitelný, nebo ...?
Díky za CFP!! Přeju výdrž a zdravím Vás!
PS: Ještě tohle - nevykládejte si špatně: Není tam vlastně napsáno, kdo CFP (tj. asi hlavně Vás jako redaktorku) platí. Jste ochotná to prozradit?
ODPOVĚD | 17:21
Zdravím, Leoši,
1) To přesně nevím, nebo respektive vím, ale chci zůstat u slušných slov.
2) Byla jsem hlavní editorka MF Plus, což je týdeník vydávaný „jiným barákem“ než deník MF Dnes (deník MFD se po roce 89 „ukradl“ z nakladatelství MF), a tři roky jsme tam s kolegou šéfredaktorem zkoušeli dělat slušnější noviny než jinde. Nakonec to stejně nevyšlo, zájem o zvýšení prodeje to zhatil, nicméně si myslím, že jsme ty tři roky odváděli vcelku slušné výsledky v rámci možného. A o tom 11. září jsme psali!…J))
Ad PS: web CFP! nikdo neplatí, dělám to ve svém volném čase. Čtenáři, kterých k nám zavítá už skoro tři tisíce denně, byli tak laskaví, že nám za poslední půl rok – od vzniku občanského sdružení CFP! -- zaslali dohromady asi 4000 korun, které hodláme v dohledné době rozmělnit za technické věci kolem webu. A na reklamách, které na webu běhají někdy od prosince, máme zisk zhruba 200 korun měsíčně. Jinými slovy, děláme to jen proto, že nám to dává smysl a že to lidé čtou. Peníze v tom nehledejte.
Tereza
OTÁZKA | pzdm
Ale Stanislave, jinak se omlouvám, s tím tykáním to je naprostý ústřel na které je třebas reagovat. Představte si sebe jako vyučujícího, například na vyšší umprum V. Hollara (můj případ). Vykání je forma společenských limitů, které vytvářejí jisté bariéry a hierarchický řád, který je v takové situaci nezbytný. Vy rozhodujete o jejich prospěchu a musíte udržet jejich pozornost. Pokud začnete tykat, nůžky se rozevřou a je podstatně těžší býti tvrdým, ale spravedlivým, na "kamaráda". Naproti tomu, s kýmkoliv si tykám v případě, že již s ním nejsem v této "hře". Tedy nemám problém si vykat s absolventy. Stejně tak ke mně přistupoval můj vedoucí, tehdy ještě z inženýrského studia. Po absolvování jsem byl "ty". Problém nastal v komunikaci při obhajobě disertace, kde byl jako přísedící.
Ad CFP. Jsem velmi rád, že existuje už proto, že mám občas pocit jako by pánové Čulík a Kotrba měli jednu putovní mozkovou tkáň :-), kterou sí posílají přes kanál (vtip, i když drsnější, není mým zájmem je urazit). Na Blistech mi vadí jejich přístup ke komentářům, které oni redigují. Chápu, že kvalita může být sporná, ale to i jejich komentářů. Kupříkladu ale blábolení o české filmové tvorbě, promiňte, koho to zajímá. Či občasné excesy na téma Kosovo - Čulík, přetiskne osobní trauma a svědectví jednotlivce - kos. albánce a bere to jako důkaz politiky. Ale to není důkazem politiky, ale v nejlepším případě trestného činu a zneužití pravomoce, v tomto případě jedné policejní jednotky (ostatně nikomu se nic nepodařilo dokázat). Stejně tak mohu dát zprávy o podobném násilí na straně srbských civilistů, ze strany UCK to ale byl politický program! A to je zásadní rozdíl, který Čulík nevidí. Podobně tomu je s Kotrbou a Gazou (a tady se projevuje ono přeposílání šedých buněk přes kanál). Nemluvě o Čulíkově zaslepenosti, že v UK je tráva zelenější, nebe modřejší, voda čistší a media jsou úplně nezávislá. To skutečně nezná Hold Katalánsku, nebo jen "nevidí". Mám pocit, jakkoliv oba někdy uhodí hřebík na hlavičku, že jim chybí odstup a že blistům chybí to, co máte vy. Tedy volný prostor. Jejich příspěvky jsou velmi často (v tom ale je skvělý kotrba se svými výtahy a odkazy, které bývají dost kvalitní) značně subjektivní, názory jiných ale časo filtrují. Dobrá, ať vytvoří "free zonu" a bude vše ok. Za tu Vám tedy děkuji, protože to je ideální prostor pro takové příspěvky. Mimo to gratuluji. Nenechat se pokřivit tím co člověka živí, to chce jistou míru statečnosti a také duševní výbavy, která evidentně Vašim kolegům chybí. Pavel
ODPOVĚD | 17:31
Díky, nevím, co víc k tomu dodat.
Tereza
OTÁZKA | Vladislav Kulihrach
dobrý den, narodila jste se jako žena, nebo jako muž?
ODPOVĚD | 17:36
…:-))
Tereza
OTÁZKA | Jiří P.
Dobrý den, tak mě napadá proč lidé o něco usilují.. Dělají to třeba proto že je to podle nich rozumné.. Položím tedy dotaz:
Má-li pojem "zdravý rozum" (terminus technikus = ZR) více než jeden výklad, v čem myslíte, že spočívají spory těch, kteří zjevně používají svůj ZR, přičemž jejich odpůrci se pak podle nich chovají mimo ZR = pošetile? Může být ZR popsatelný objektivně, čili odosobněn od jedince, anebo je vždy subjektivní a tudíž logicky pak podkladem ke konfrontaci mezi lidmi? Nemá náhodou lidstvo své základní existenční pojmy (rozum, odpovědnost, vnímání sama sebe v minulosti, současnosti a budoucnosti...) natolik zmatené, že je to v rámci společnosti už spíše nefunkční? Co na to říká váš zdravý rozum? :)
ODPOVĚD | 17:38
Můj zdravý rozum mi neříká nic moc konkrétního, jen mi občas naznačí, že něco je špatně a že je potřeba se ozvat. Jasně, že dneska (a nejen dneska – podobné věci si pamatuju z dětství a dospívání za totáče, jinými slovy, zas tolik se toho zase nezměnilo) žijeme v době totálního zmatení pojmů, kdy demokracie a mír znamená válka a zabíjení, zatímco prosperita společnosti znamená, že důchodci mají žebrat a ti nahoře smějí krást, že soukromé zdravotnictví založené na zisku je to nejlepší a kultura se má uživit sama… Nemusíme asi rovnou mluvit o zdravém rozumu, protože ti na druhé straně barikády všechny svoje kroky také dokáží rozumově zdůvodnit, třeba stačí tenhle pojem nahradit něčím jako citem pro alespoň základní spravedlnost.
Tereza
OTÁZKA | Starý pes
Kulihrách : A ty máš v hlavě něco ,nebo tám máš vymalováno ?
ODPOVĚD | 17:38
No comment
Tereza
OTÁZKA | Martina Landergott
Dobrý den Terezo,
jak vnímáte projev p.Obamy?
Přeju Vám hodně zdaru,mějte se pěkně
PS: Vzkaz pro pana Kulihracha : Co je vám do toho?!
Martina Landergott
ODPOVĚD | 17:39
Obama asi chce něco změnit a nemůže to udělat naráz, už jen proto, že americká demokracie má tradici v odstraňování nepohodlných politiků. Jinak ale přiznávám, že mluvit o míru v Praze a zároveň zabíjet lidi bombami v Afghánistánu nebo Pákistánu je opravdu divné.
Tereza
OTÁZKA | Petr
Děláte výbornou webovou revue Czech free press, skvělé jsou i zahraniční stránky Literárních novin, kde působíte. Obojí všem moc doporučuji - http://www.czechfp.cz a http://www.literarky.cz
Mám k Vám stejnou prosbu jako dříve v tomto chatu na Tomáše Tožičku a Karla Dolejšího, protože rozvíjení a propagaci alternativních informačních zdrojů pokládám za jednu z nejdůležitějších věcí, které česká občanská společnost potřebuje.
Můžete zde prosím uvést několik zdrojů, internetových i jiných (v češtině a v angličtině), které byste doporučila zájemcům o hlubší poznání současného světa, hlavně jeho politických a sociálních problémů?
Předem děkuji.
ODPOVĚD | 17:40
To je těžké, protože výčet by byl moc dlouhý (v angličtině a jiných jazycích) a krátký v češtině. V mých „oblíbených“ je hodně stránek, které jsem objevovala dlouhé roky, ale pro nejzákladnější orientaci doporučuju anglické deníky Guardian, Independent, americké Slate, Salon, LA Times, Boston Globe, k tomu Al Džazíru, Counterpunch, Alternet, TomDisdpatch, ale taky třeba Haaretz, Asia Times nebo slovenský Jetotak. Jak říkám, je toho hodně, což mě naplňuje určitou nadějí.
Tereza
OTÁZKA | Petr
Česká média hlavního proudu, včetně těch veřejnoprávních, jsou nesmírně uzavřená, nepluralitní, služebná, zkrátka svazácká (to svazáctví je provinčně pravicové, pojem je snad přesto výstižný).
Souhlasíte-li s výše uvedenou charakteristikou alespoň rámcově, jaké pro ten stav českých masmédií máte vysvětlení? Myslíte, že se může zlepšit? Co pro to může udělat aktivní člověk – psát stížnosti mediálním radám, kritizovat negativní jevy prostřednictvím článků do Literárek, Ádvojky, CFP, Blistů..., vstoupit do politiky?
ODPOVĚD | 17:42
S charakteristikou souhlasím, osobně tomuto stavu říkám normalizace. Naději na zlepšení v dohledné době nevidím. Nejjednodušší cesta, jak z toho ven, je přestat blábolivé noviny číst a blábolivou televizi sledovat. Třeba pak krachnou, a když ne, tak aspoň vy si ušetříte nervy.
Tereza
OTÁZKA | Petr
navážu na předchozího Petra: stav informování veřejnosti našimi médii je otřesný. Vy jste se v médiích pohybovala. CO dle vašich zkušeností (tlak vedení, autocenzura, výběr pracovníků) myslíte, že zapřičiňuje tento neutěšený stav?
ODPOVĚD | 17:44
To je fakt asi hodně složité, ale kdybych to měla říct hodně zjednodušeně – jedněm nakladatelům jde jen o zisk a „po nás potopa“, a tak dělají bulvár, a druhým jde o jakousi postrevoluční pubertální zastydlost, když ještě dvacet let „poté“ bojují ve jménu ODS a dalších proti hrozbě komunismu a účelově přehlížejí hrozby skutečné a současné, a vytvářejí tím tak prostor k nynějšímu marasmu, neb z něho mají lukrativní podíl. Ti druzí jsou samozřejmě svým způsobem horší, protože cílí na myslící lidi a vytvářejí atmosféru, že právo nesouhlasit s jejich názory rovná se návratu ke komunismu. Jen tím, že jsem proti válkám a zabíjení civilistů, jsem z jejich pohledu komunistka (což jsem si vyslechla už mnohokrát – spíš než o mě to ale vypovídá o autorech těchto nálepek), což je vcelku vtipné. Znamenalo by to totiž, že být pravičák znamená být krvelačná bestie, která chce války a zabíjení… A k autocenzuře, výběru pracovníků – jasně, že to určitou roli hraje. Zkuste si představit, že máte hypotéku, čekáte dítě a ještě byste k tomu chtěl mít třeba v MFD vlastní názor…To je bizarní. Pracovat a dostávat mzdu musíte, a tak šmudlíte v práci (v tomto případě do novin), co se od vás chce. Samozřejmě ale existují typy, kteří to dělají z přesvědčení.
Tereza
OTÁZKA | Josef Horváth
Dobrý den, na rozdíl od většiny zde prezentovaných názorů si myslím, že projev Baracka Obamy byl pro tzv. protiradarová hnutí hotová katastrofa, neboť proti chytrému a uhlazenému Obamovi burcujícímu proti jaderným zbraním se jim bude velmi špatně vymezovat a šířit podobná nenávist jako proti Bushovi, i když Obama dělá v podstatě to stejné jako Bush, jen mnohem uhlazeněji, a dokonce má i stejná faux pas jako Bush (ve Strasbourgu se údajně ptal poradců, jak se řekne něco rakousky). Nicméně u davu zpitomělému z jeho charisma mu to bude minimálně ještě nějakou chvíli procházet. Každopádně, jak vy vidíte budoucnost tzv.protiradarového hnutí v případě postavení nebo nepostavení radaru? Bude se podle vás toto údajně mírové hnutí dál vyjadřovat k událostem ve světě, například ruské militarizaci Arktidy, nebo bude odloženo ad acta jako jednoúčelová mírová hnutí, podobně jako hnutí podporovaná v 80.letech z Moskvy jako pláštík v době rozmísťování raket SS-20?
ODPOVĚD | 17:46
Jasně, Bush byl hlupák, který měl problém pronést souvislou větu. Kdosi kdysi spočítal, že má o deset bodů IQ víc než gorila Koko, která uměla snad dva tisíce znaků. Obama je chytrý. To je svým způsobem výhra.
Netuším sice, co má naše hnutí proti americké základně v ČR společného s ruským (ale taky americkým, kanadským, dánským a jiným) tažením v Arktidě (a jak bychom z Václaváku ovlivňovali daleký sever), ale máte pravdu: onehdy mě napadlo udělat s pár lidmi z téhle sféry rozhovory o budoucnosti. Radar je dneska už jen nejspíš Obamovou vyjednávací kartou s Ruskem a není tím pádem reálný. Nicméně ti lidé tady z Ne základnám a spol už do věci vložili tolik energie, že asi pro ně bude hodně těžké vrátit se „domů do papučí“. Když jsme ale u toho, radar tady být nemusí, ale pořád je tu možnost vzniku americké základny jako takové. Bez radaru, zato s vojáky.
Tereza
OTÁZKA | Jan Brukner
Dobrý den,
velice si vážím Vaší práce a energie, kterou vkládáte do CFP. Je to opravdu osvěžující v moři českého internetu. Chtěl bych se Vás jako zkušené žurnalistky zeptat na dvě otázky.

1./ Jak vnímáte prostředí českých médií a jejich přístup k tiskovým kancelářím

2./ Myslíte, že lze tiskové kanceláře využívat zcela pro kvalitní zdroj informací? Znáte nějaké "opravdu nezávislé/undergroundové tiskové kanceláře" ve světě či snad u nás ??

děkuji Vám
s úctou

Jan Brukner
ODPOVĚD | 17:48
Nevím přesně, co myslíte „tiskovými kancelářemi“. Obecně by to měla instituce, která dokáže pokrýt potřeby médií ve všech sférách. U nás se tento termín vztahuje snad jen na ČTK, v níž jsem kdysi dávno strávila sedm skvělých let. Ve světě je jich samozřejmě víc. Zvláštní je, že z hlediska současných českých normalizačních médií můžete vnímat jako „levičácké“ klidně i Reuters nebo AFP či AP, protože vnímání informací ve světě a u nás se značně liší. Zatímco ve světě je informace bůh, a tudíž je bezpodmínečně nutné informovat i tom, co se vám zrovna nehodí myšlenkově do krámu, u nás tahle zvyklost ještě nezakořenila. Ale co se týče skutečně nezávislých agentur, zkuste třeba IPS. Nedělá zprávy jako takové, ale jejich analýzy jsou skvělé.
Tereza
OTÁZKA | Jiří Habrda
Dobrý den, šokoval mě dnešní vývoj v Moldavsku, kde přistál jeden nebo více ruských letounů z Ruska s dodávkami slzného plynu pro moldavské komunisty proti demonstrantům. Pořád se vykládá, že v Moskvě už nesedí Stalin a SSSR už neexistuje, nicméně metody komunistů se nijak nezměnili a demonstrantům se místo svobody dostane ruského slzného plynu. Silně to posiluje moji obavu ze stability politického vývoje u nás, pokud se k moci opět dostanou komunisté, a z Ruska jako takového. Myslím, že to by se v případě existence základny nestalo, aby Rusko takto nepřípustně zasahovalo do vnitropolitického vývoje okolních států jako už mnohokrát, nebo snad ano?
ODPOVĚD | 17:49
Vážený Jane,
Strach z Ruska a z návratu komunistů vám brát nechci, máte na něj právo, jen si myslím, že jste lehce mimo. Kreml řekl, že nechce občanskou válku na svých hranicích (v Moldavsku je sporná navíc ta Podněsterská republika, kterou nikdo neuznává, a Rumunsko chce navíc kus té země odtrhnout), a tak poslalo letadlo se slznými granáty. Nijak ale nebrání přepočtu hlasů ve volbách a případné změně režimu, jinými slovy: Dělejte si tam, co chcete, ale hlavně v klidu.“ Jistě, je to podpora zkorumpovanému režimu, nicméně zvláštní je, že tento režim je nominálně komunistický, nicméně užívá mnohem větších výhod ze strany Západu, než takový Lukašenko v Bělorusku. Moldova je příkladem, kdy Západu komunisti nevadí.
OTÁZKA | Daniel Solis
Dobrý den Terezo, oceňuji tvé zásluhy o medializaci "okrajových" témat a nadlidské úsilí, které věnuješ zveřejňování zásadních, ale u nás ignorovaných,, nebo dokonce potlačovaných informací. Proto bych se v tomto kontextu rád zeptal, jak vnímáš vývoj svobody tisku v ČR, a co říkáš konkrétně na tzv. "náhubkový" zákon? Děkuji ti za odpovědi a děkuji ti za tvoji výbornou práci pro naší komunitu.
ODPOVĚD | 17:51
Dane, příteli můj milený,
Strávili jsme nad touhle otázkou spolu už pár chvil (a odpověď jsme lehce brutálně definovali), takže jen zopakuju: nejjednodušší boj proti pekaři, jehož housky mi přijdou hnusné, je nekupovat je. A co se týče náhubkového zákona – na jednu stranu je to samozřejmě naprosté popření svobody tisku, ale za situace, kdy existují novináři, kteří namísto své práce hrají různé zpravodajské hry…
Tereza
OTÁZKA | Jiří P.
Jak by podle Vás měla vypadat konkrétní odpovědnost ve vysoké politice? U velitelství vojsk, policie, tajných služeb? Na radnicích, u soudů, na úřadech, ve státních podnicích? Ale vlastně kdekoliv, kde rozhodujete za jiné? Co třeba konkrétní příklad: Politicko mocenská klaka v USA na základě inside jobu 9/11 rozpoutala několik válek které dosud neskončily. Dnes je prokázáno použití výbušnin tam, kde neměly co dělat. Miliony lidí byly a jsou přímo nebo nepřímo zabíjeny ve jménu lží z toho vzešlých. Odvažte se trochu, zamyslete se a napište nám, zda lidská civilizace má smysl pro odpovědnost za své činy a zda ji tací jednotlivci v USA ale i kdekoliv na světě dokáží používat.
Velmi děkuji a přeji ať se nebojíte říct co skutečně cítíte a co si myslíte.
ODPOVĚD | 17:52
Vážený Jiří,
Odpovědnost ve vysoké politice by samozřejmě měla existovat jako třeba odpovědnost kdekoli jinde a mělo by platit, že když někdo něco zvoře, zalže, zfalšuje atd atp, měl by následovat trest. Politici (a příslušníci nejbohatších vrstev) jsou toho vesměs ale ušetřeni, a zvláštní je, že to platilo už za normalizace, stejně jako nyní. V politickém systému to tedy asi není, je to jen v moci. Pokud se bude dál koncentrovat jen v rukou úzké skupiny vyvolených, nikdo s tím nehne.
Nevím přesně, co myslíte lidskou civilizací a smyslem pro odpovědnost (zní to jako hodně zevšeobecňující, nicméně lidská (ne)odpovědnost se jednou jistě projeví (ne)vymřením lidského rodu na Zemi), ale myslím si, že tento princip může v praxi fungovat už dneska, ale asi jen na nějaké nižší úrovni, třeba v konkrétní vesnici, sdružení atd atp. Prosazování nějakého práva na vyšších úrovních je horší, a to i proto, že lidé „tam dole“ o to nemají zájem nebo možnosti situaci změnit, nemluvě o tom, že mají spoustu starostí se svým vlastním přežitím.
OTÁZKA | Spravedlnost
Ke Stanislavovi. Především měl uvést svůj věk. Jak může Karel Dolejší vědět, že třeba by nemohl být věkově Stanislav jeho syn. Někdo si nedovolí tykat někomu staršímu (když ten věkový rozdíl není až tak malý), ačkoliv ten starší tomu dotyčnému tyká. Ale začít sám někomu (možná staršímu) tykat, mi nepřipadá slušné. A napsat, že Karel Dolejší nemůže přece někomu nařizovat svobodu jeho projevu..., mi připadá podivné, protože Stanislav sám de facto nařizuje svobodu projevu Karlovi. Snad nežijeme někde v pravěku, a i když se to asi Stanislavovi nelíbí, je normální někomu, koho neznám, vykat. Důležitý je dle mě hlavně věkový rozdíl. Fakt je, mladí jsou dnes dost drzí a nejraději by sami od sebe začali tykat lidem daleko a daleko starším - jako první. Někteří lidé jsou holt slušnější a ohlížejí se na vše, aby se někoho třeba jen nějakou poznámkou nedotkli, natož nějakou důvěrností. Stanislav by měl uvažovat trochu jinak.
ODPOVĚD | 17:53
Díky všem za zájem a otázky a držte se!
Tereza
Chcete být informováni
o aktivitách iniciativy
NE základnám?

Doporučujeme:
Neza facebook Neza youtube Neza flickr Neza twitter Neza wiki Britské listy Czech Free Press