Konečným cílem je Rusko!
13.květen 2014 - 01:03
V
Němčině existuje výraz „Tacheles reden“, volně přeložitelný
asi jako „hovořit jasnou řečí“, „nazvat věci pravým
jménem“. V těchto dnech – a nejen v nich! – tato výzva platí
v takřka absolutní míře o Ukrajině, přičemž nejde pouze o
pojmenování toho, co se v polovině února, týdny předtím a
bezprostředně poté v Kyjevě reálně odehrálo. Současná
post-majdanská Ukrajina připomíná spíše Libyi, přes kterou se
přehnalo atlanticko-islamistické jaro, než evropskou zemi. A
události v jihovýchodních regionech dokazují, o co Západu
ve skutečnosti jde.
Hnědo-oranžoví
vezíři
Dům
se staví od základů, události vyšetřují od příčiny
k důsledkům. Vzhledem k eskalaci násilí na východní
Ukrajině je nutné stále a znovu opakovat, co k této situaci
vedlo. Že se v Kyjevě neodehrála demokratická revoluce, ale
Západem inscenovaný a všemi prostředky podporovaný puč proti
legitimní vládě, stojí mimo jakoukoliv pochybnost, zrovna jako
jeho dvě mocensky relevantní křídla. Jednak spektrum
ultranacionalistických až neonacistických militantů, jednak
skupina zkrachovalých „prozápadních“ oligarchů resp.
politických lokajů z éry Juščenko-Tymošenková. Při té
příležitosti nesmíme zapomínat na německo-americkou politickou
kreaci, šampiona Klička (paní Nulandovou familiárně nazývaného
‚Klič‘), který je přesně podle doporučení zmíněné
Obamovy super-diplomatky „držen v pozadí“ (viz její
proslulý telefonní rozhovor „Fuck the EU“ s americkým
velvyslancem na Ukrajině ve vrcholné fázi euro-mejdanu), aby
v probíhající špinavé řeži nepozbyl nevinnost a mohl
nastoupit coby čerstvá, neposkvrněná „proevropská“ síla do
připravovaného volebního ringu. Není pochyb, že okamžik tohoto
majdanského geroje v té či oné podobě teprve přijde. Ale
v tomto stádiu absurdního dramatu se soustřeďme na ty, kteří
si právě v Kyjevě špiní ruce.
Zatímco první proud
nebo přinejmenším jeho části mohou mít naivní představu o
budoucí „ukrajinské“ Ukrajině bez „Rusů“ i EU a věří,
že bojují za národ a vlast podle jejich představ, složka druhá,
„liberální“, je zcela vědomě, bez sebemenších výhrad a od
samého počátku ve službách zahraničních režisérů. Jejich
úkolem je provést a pseudo-demokraticky legitimovat konečné
vydrancování Ukrajiny, její obětování na oltář protiruského
tažení NATO, nebo chceme-li, politicko-vojensko-hospodářského
komplexu EUSA.
Za tuto službu v absolutní poslušnosti
jim kynou další hospodářská a politická privilegia,
beztrestnost (připomeňme decentní, ale zcela srozumitelné
euro-americké varování nové gruzínské vládě, kterou rozhodně
nelze označit za proruskou, před eventuálním soudním řízením
s chráněncem Západu, bývalým prezidentem Saakašvilim)
a v případě potřeby lukrativní prebendy v nadnárodních
organizacích, vlivných NGOs, západních nadacích nebo
transatlantických myšlenkových fabrikách. Tato hnědo-oranžová
koalice je zrcadlovým obrazem „povstaleckých sil arabského jara“
v Libyi a Sýrii. Hnědá euro-kajda na Ukrajině plní stejnou
funkci jako černá al-Kajda v oněch dvou arabských státech.
V maskáčích odvádí špinavou a krvavou práci v terénu
v naivní víře, že bojují za „ukrajinskou Ukrajinu“ nebo
za „Boží stát“, zatímco na rozhodujících místech, před
mikrofony a televizními kamerami popřípadě decentně v pozadí
čekají „prozápadní demokraté“ v oblecích a bez skrupulí,
zato s tučnými konty na okamžik, kdy pěšci uvolní cestu králi
a stanou se zbytečnými. Jako třeba čokoládový oligarcha
Porošenko, nová figurka z majdanského pozadí a Kličkova
okolí v kyjevském pimprlovém euro-divadýlku, který právě
absolvoval první oficiální berlínskou instruktáž.
Jakou
roli hraje OBSE?
K důležitým
figurám na šachovnici transatlantických stratégů patří –
vedle dalších mezinárodních nebo humanitárních organizací –
rovněž tzv. pozorovací mise OBSE resp. ti členové v jejich
řadách, kteří válku nezažehnávají, ale naopak připravují
propagační půdu pro její vedení. Příklad nejen politické, ale
přímo válečné instrumentalizace par excelence zůstává Kosovo
a tehdejší „boss“ OBSE William Walker, který v rozporu
s realitou i stanoviskem zbytkem vyšetřovací komise prohlásil
16. ledna 1999 před ca. 30 shromážděnými novináři mrtvé
bojovníky UČK ve vesnici Račak za civilní oběti masakru srbských
bezpečnostních sil. Svět dostal v kontextu předchozí
anti-srbské propagandy další „důkaz“ z úst „neutrálního
pozorovatele“ (1), posudky ostatních členů týmu OBSE již
nehrály roli, resp. byly ze zpravodajství o situaci vyloučeny. Na
konci se již nevyšetřovalo, co se skutečně stalo, jen se konečně
spustila dávno připravená válečná mašinerie; NATO mohlo
odstartovat bombardování Jugoslávie.
Podivnou misi Made in
Germany, nad kterou se vznáší více otazníků než odpovědí
(německá vláda doposud nedala ani jednu), zažila předminulý
týden východní Ukrajina. Její skurilní podoba a bizarní průběh
opět vnesl pochybnosti nad neutralitou této organizace (za
normálních okolností by sama musela zahájit vyšetřování
případu), ukázal pravou tvář západní, konkrétně německé
politiky na Ukrajině a propagandistickou, manipulativní roli
masových sdělovacích prostředků, jejichž zpravodajské relace
se stále více podobají „televizním novinám“ bývalé
NDR.
Tak jako v případech jiných „mezinárodních
krizí“ nejde jen o hnilobu zahraniční politiky, ale o celkový
stav systému, který se stále ještě označuje za demokratický.
Způsob, jakým k této kauze přistupují jak parlamentní opozice
(s výjimkou Die Linke), tak sdělovací prostředky včetně těch
veřejnoprávních je skandální a potvrzuje ztrátu demokratické
kontroly ve státě. Z údajných pozorovatelů OBSE, které zajali
východoukrajinští rebelové, se totiž vyklubali němečtí vojáci
spolu s několika dalšími z jiných zemí, kromě jiného
i z Česka – v doprovodu příslušníků ukrajinské
armády (sic!). Vzhledem k tomu, že tento podnik bilaterálně
organizovala německá místa spolu kyjevskými pučisty, měli
příslušníci jiných armád zřejmě sloužit jako alibi a budit
zdání mezinárodnosti této „mise“. S vlastní pozorovatelskou
misí Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě neměli nic
společného, jak se ve výjimečném okamžiku mediální
transparence mohl občan dozvědět.
Celá podivná záležitost
byla ve zpravodajství kriticky frekventována jeden jediný den,
postupné proměny v označování akce vypadaly takto. Nejprve
byla řeč o zajatých členech civilní pozorovací mise OBSE, potom
onen zmíněný otazník nad celou věcí včetně zjištění, že
se jednalo o separátní akci Německa a kyjevských vládců mimo
rámec OBSE, přičemž nebylo jasné, která spolková instituce ji
má na svědomí, pouze tušení stínu padlo na ministerstvo obrany.
Krátce poté, co byla „svobodná média“ opět postavena do
latě, se začal užívat pojem 'vojenští pozorovatelé' včetně
orwellovské varianty 'vojenští pozorovatelé podle pravidel (sic!)
OBSE'. Jednou z mnohých podivných „náhod“ byl fakt, že
se věc konala krátce před zahájením toho, co vládní usurpátoři
v Kyjevě nazývají ‚protiteroristickou operací‘
armády.
Die Linke sice požádala o parlamentní debatu o
skutečném pozadí této akce, vzhledem k tomu, že ostatní
členové „opozice“, Zelení (zejména ti se stali největšími
přáteli „barevných revolucí“ i „humanitárních
intervencí“) a FDP, se od vlády odlišují pouze stranickými
jmény, je výsledek takového šetření předem jasný. A skutečně:
do dnešního dne k ní nedošlo, přes rázný protest proti
proběhlé „misi“ ze strany místopředsedy CSU Petera Gauweilera
a ačkoliv Gregor Gysi vyjádřil oprávněné podezření, že mohlo
jít o špionáž.
Čas
pro sankce, zablokovaná konta a „humanitární intervenci“
V
telefonátu s kancléřkou Merkelovou prozradil minulý týden
kyjevský místodržící Turčinov světu, že vláda je ochotná
jednat s lidmi na východní Ukrajině, nikoliv však
s ozbrojenci. Takové a podobné nehoráznosti veřejně a bez
sebemenšího studu opakovaně prohlašují zástupci moci, u které
ještě nestačily vychladnout kolty. A Západ přitakává…
.
Brát vážně jeho politicky schizofrenní rétoriku
samozřejmě nelze, nicméně nejde o kyjevské politické loutky,
ale o ty, kdo jimi hýbají.
Tamní situace eskaluje, na tom
reálně nic nezměnila ani nejnovější Putinova iniciativa, neboť
zkušenosti z historie ukazují, že NATO má vždy připravené
další kroky, požadavky a provokace, kterými brání oboustrannému
kompromisu a posouvá vývoj chtěným směrem.
Obecně viděno
postupuje prozatimní vláda v Kyjevě tak, jak měl na Majdanu
postupovat Janukovyč. Nezávislé a věcné politicko- a
ústavně-právní analýzy se budou muset vážně zabývat otázkou,
zda právě v tomto bodě, samozřejmě kromě několika jiných,
nespočívá vina bývalé – neustále a znovu budiž zdůrazňováno,
že z hlediska pravidel reprezentativní demokracie legitimní –
ukrajinské vlády, její totální selhání. Neustálým
kličkováním nebylo jasné, kam politicky směřuje, na Maidanu
nechala dojít věci příliš daleko a – ať se to komu líbí
nebo ne – na holičkách nechala i právní stát, když dovolila
paravojenským oddílům útok na jeho instituce.
Každým
dnem jsme svědky do nebe volajícího farizejství Kyjeva a jeho
zahraničních přátel, neuvěřitelných absurdit a rétorických
kotrmelců za blahosklonné asistence transatlantické osy. Příklad?
Když vrcholilo řádění majdanských korpsů, varoval šéf NATO
Rasmussen a americký ministr obrany Hagel Janukovyčovu vládu před
nasazením armády. Tehdejší vrchní velitel ukrajinských
ozbrojených sil Lebeděv prohlásil, že něco takového nemá
armáda v úmyslu, podle ústavního pořádku to prý není
její úkol. Měl na mysli tu ústavu, kterou nová vláda 22. února
roztrhla, které se ale vzápětí vzhledem k událostem na
Krymu a východní Ukrajině začala dovolávat, přičemž ji sama
porušuje tím, že vojsko proti východoukrajinským federalistům,
podle vlastních slov ukrajinským občanům, bez sebemenších
skrupulí poslala.
A co na to Západ? Nepožaduje zastavení
akce a odstoupení „ilegitimního Jaceňjukova režimu“,
odzbrojení Pravého sektoru (ženevskou dohodu interpretuje
samozřejmě jako příkaz odzbrojení profederativních rebelů),
nepožaduje na Německu a OBSE vysvětlení ohledně zkrachovalé
vojenské mise, nehrozí zastavením pomoci nebo zablokováním kont
zodpovědných „proevropských“ válečníků, ale jen
„proruských separatistů“. A americké válečné lodě
nepřipluly do Černého moře, aby prosadily bezletovou zónu nad
východní Ukrajinou. V aktuálním románu ve stylu polit-fiction
bychom – poučeni nedávnou historií – mohli konstatovat: nastal
okamžik pro „humanitární intervenci“ Ruskem vedené „koalice
ochotných“ po vzoru NATO.
Utrhnout ukrajinský východ
podobně jako Krym, to je podle mainstreamových euro-amerických
„analytiků“ a jejich mediálních papoušků cíl Moskvy. A
kdybychom dali na senátora McCaina a další strategické odborníky,
potom už dnes ruské tanky mažou pásy na cestu do Polska a
Pobaltí.
Problém je pouze v tom, že fakta mluví
poněkud jinou řečí. Vše nasvědčuje tomu, že anti-ruská
hysterie obrací realitu naruby. Rusko nemůže mít zájem na
„půlce“ Ukrajiny, která by mu přinesla pouze zlobu a
nezabránila severoatlantickému protektorátu nad jejím západem
včetně vojenských komponentů. Předním zájmem Moskvy je
Ukrajina bez NATO, což znamená politickou neutralizaci celé
Ukrajiny. Ta je efektivně možná pouze přes politickou rovnováhu
mezi – zjednodušeně řečeno – západní a východní oblastí
země. Je otázkou, zda se USA s takovým modelem
smíří.
EUSA,
NATO, Ukrajina a Rusko
Není
pochyb, že za optimálních podmínek byla cílem západních
aktivit jednotná Euro-Ukrajina včetně Krymu. Nejen její „tržní
integrace“ se všemi politicko-ekonomickými atributy, které
rozšíření bruselských kompetencí s sebou přináší, ale
i vojenská kooperace s EU, což by v praxi fakticky
znamenalo pozvolné začleňování Ukrajiny do struktur NATO. To
potvrzuje nejen dosavadní praxe „humanitárních intervencí“,
ale zahraničně-politická a vojenská část Lisabonské smlouvy.
V případě optimálního průběhu by dříve nebo později
byla znovu nastolena otázka ruské krymské námořní základny,
tedy další vojensko-strategické oslabení Ruska před vlastními
dveřmi – podobně jako v případě baltských republik.
S největší pravděpodobností byl tento maximalistický
scénář v organizačních centrech převratu veden v rubrice
‚kdyby‘.
Ale NATO by nebylo NATO, kdyby nemělo „plán
B“ nebo dokonce „C“ jak jsme již naznačili. Lze si
představit, že plánovači euro-mejdanu nezakalkulovali jeho
důsledky na východě Ukrajiny, dopad na Rusko a možné protireakce
jak etnických Rusů, tak Moskvy samotné? Je možné, že by Západ
nevěděl, co může od ultranacionalistických militantů čekat, že
nepočítal s primitivními, totalitními a diskriminačními
kroky usurpátorů politické moci? Lze skutečně věřit na
neustále se opakující hloupost západních politických elit,
které mají k dispozici analýzy tajných služeb, vědeckých
institucí a myšlenkových super-fabrik?
EU a USA nejprve
zakázaly Ukrajině kšefty s Ruskem, a když to tehdejší
vláda odmítla, daly zelenou k ozbrojenému šturmu na palác.
Toto je obecný rámec, ve kterém jde o interpretaci 22. února.
Dohoda mezi opozicí a vládou pod patronátem euro-trojky
Steinmeier-Sikorski-Fabious znamenala faktickou kapitulaci
Janukovyče, eliminovala nebo alespoň oslabila eventuální
„proruské“ tendence a připravila půdu pro „evropskou
integraci“ Ukrajiny politickou cestou. Proč tedy přesto došlo ke
kvazi vojenskému převzetí moci? Jakou roli sehrál Brusel, jakou
Washington a jakou jednotlivé členské státy Unie, především
Německo a Polsko?
Buď euro-emisaři věděli o plánovaném
násilném převratu a sehráli Janukovyčovi politickou komedii
s cílem zabránit rezolutnímu policejnímu zásahu proti
majdanským militantům, který by znamenal odstranění přímého
nátlakového prostředku Bruselu a Washingtonu, obnovení možnosti
ústavně-politického a tedy kompromisního, navíc příliš
zdlouhavého řešení ukrajinské otázky.
Nebo EU skutečně
chtěla postupovat politickou cestou, která by ale z pohledu
Západu, v tomto případě především USA, vzhledem
k proruskému volebnímu potenciálu na jihovýchodě a značného
množství západoukrajinských voličů, kteří nepatří ke
klientele Klička, Tymošenkové nebo Tjahniboga, mohla znamenat
riziko, že se volby a následné věci mohou vyvinout jinak, než
bylo plánováno. V tom případě hrozil onen zmíněný
kompromis, jakési neutrální postavení Ukrajiny, model dvojího
propojení, postupného zapojení jak do Evropské, tak Euroasijské
unie, což ovšem od samého počátku protiřečilo totalitním
nárokům Washingtonu i Bruselu. I kdyby se s takovým modelem
mohla nakonec smířit Unie, pro USA to nepřipadalo v úvahu.
Pro ně je evropská integrace Made in EU pouhým prostředkem
k rozšíření vlastního vlivu, k zajištění
geostrategické převahy.
Na pozadí již zmíněného
telefonického rozhovoru Nulandové s velvyslancem Pyattem o
dalším postupu a úmyslu vykašlat se na EU je pravděpodobné, že
to byli Američané, kteří dali euro-kajdě pokyn ke
konečnému útoku. Pro tuto variantu hovoří i nejnovější
zprava německé zpravodajské služby BND, že na východní
Ukrajině, konkrétně během operace armády, tzv. Národní gardy,
podle zpráv složené převážně z majdanských militantů a
příznivců Pravého sektoru, a dalších pro-kyjevských
"bezpečnostních složek", působí jako vojenská i
logistická podpora na 400 žoldnéřů soukromé, nechvalně
proslulé bezbečnostní firmy Blackwater (dnes vystupující pod
jménem Academi) (2).
Proč ale ta volba rizika
ukrajinské exploze? Důvod s největší pravděpodobností
spočívá v úmyslu masívně rozšířit severoatlantickou
vojenskou prezenci včetně protiraketového štítu východním
směrem, těsně před hranice Ruské federace, přesněji řečeno
kolem nich. Takový krok potřebuje zdůvodnění, neboť agresor
musí navenek vypadat jako oběť. Nikoliv před Putinem a ruskou
vládou, těm je jasné, o co jde, ale před vlastní veřejností.
Metoda je stále stejná, jen s různými odstíny podle
podmínek a potřeby. Protivník je tak dlouho tlačen do kouta, až
se začne bránit a chce z kouta (matador Kličko by řekl: z
rohu ringu) ven, což je obratem klasifikováno jako akt agrese,
proti které je nutné postavit hráz. Pokud je toto motiv současné
zdánlivě iracionální politiky USA a EU vůči Ukrajině – a
všechno včetně celkového vývoje v Evropě i ve světě po
roce 1990 hovoří pro tuto variantu -, potom je jasné, že krizi
nevyřeší racionální argumenty nebo dokonce starost o demokracii
a právo, a již vůbec ne ústupky východo-ukrajinských
federalistů, ale schopnost Ruska klást efektivní odpor.
Minulé
činy i aktuální slova vrchního severoatlantického politruka
Rasmussena prozrazují, že o „posílení bezpečnosti východních
členských zemí“ (rozuměj: o dalším posunu vojenského
potenciálu USA skrze NATO směrem k ruským hranicím) je
stejně dávno rozhodnuto, jen je to potřeba světu „demokraticky“
prodat. Pokud by se podařilo vyprovokovat Rusko k přímému
vstupu do ukrajinského konfliktu, tím lépe. Uvidíme, zda EUSA
použijí i na Ukrajině stejnou metodu jako v Kosovu, Iráku,
Libyi a Sýrii, ve které každý ústupek strany, na kterou byl
vyvíjen tlak, znamenal nové a nové, v závěrečném stádiu
„krize“ v podstatě nepřijatelné požadavky.
Pokud
se věci pouze vymkly kontrole a nejsou z ní naopak úmyslně
vymykány, muselo by být pro Západ velmi jednoduché dát
přechodnou kyjevskou vládu, která není o nic více nebo méně
legitimní než „výbory sebeobrany“ v Doněcku a Lugansku,
na řetěz a posadit ji za stůl s opozicí, s cílem najít
rozumný modus vivendi pro všechny. Podle dosavadního vývoje je
ale Ukrajina rovněž pouhý pěšák, další stát obětovaný na
oltář snahy o záchranu mono-polárního světa v duchu
Projektu nového amerického století (3).
Zdá se, že
Ukrajina mohla být v nezničené podobě z hlediska
postupující expanze euro-trhu východním směrem zajímavá pro
Německo, zatímco USA v ní pravděpodobně vidí především
zápalnou láhev, kterou lze vrhnout na Rusko. I to může být
důvod, proč dal Obama během nedávné návštěvy Merkelové tak
okázale najevo, že záležitost deleguje na Berlín a co od něj
očekává: „Evropu“ v jednom šiku. Tedy i Evropa,
konkrétně EU pod vedením Německa, by se měla stát jakýmsi
výkonným orgánem americké politiky vůči Rusku. Instrumentem,
který zapálil Ukrajinu, aby ji použil jako alibi pro další
přesun vojenské síly směrem k Rusku. Do jaké míry se EU
nechá bez ohledu na vlastní ztráty do tohoto procesu zapojit, bude
záležet z velké části na tom, zda v Berlíně převáží
ekonomický zájem vlastního průmyslu nebo tlak amerických
strategických zájmů. Ale v prvé řadě půjde o to, zda
ostatní evropské státy zcela pozbydou rozumu a nechají se
vmanévrovat do role pasívních instrumentů amerických,
bruselských nebo německých zájmů. Míra obecné, v tomto
případě zahraničně-politické zglajchšaltovanosti Evropy,
především ve srovnání s pestrostí 1960. – 70. let je
děsivá a nevěstí do budoucnosti nic dobrého.
(1) Jistě
není bez zajímavosti, že se Walker coby „misionář“
vyznamenal již v roce 1989 v Panamě. Jeho jednání
s Manuelem Noriegou vyvrcholila americkou invazí do země.
1985-1988 působil Walker mimo jiné v instituci specializované
a záležitosti Latinské Ameriky Bureau of Inter-American Affairs,
1988-1992, tedy v době vystupňovaného teroru ozbrojených
„contras“ proti vládě, odborům, občanským aktivistům a
katolické církvi, byl americkým velvyslancem v El
Salvadoru.
(2)
http://www.t-online.de/nachrichten/specials/id_69367482/blackwater-soeldner-kaempfen-in-der-ukraine-auf-regeirungsseite.html
(3) Project
of the New American Century (PNAC) není produktem fantazie, ale
reálný plán mocenské elity USA, představený světu v roce
1997. Victoria Nulandová, která sama patří k washingtonským
„jestřábům“, je manželkou Roberta Kagana, jednoho z předních
iniciátorů PNAC.
Petr
Schnur
Hannover
« zpět