Mnohým politikům uletí klobouky a hercům spadnou masky
Studenti
byli v roce 1939 nacisty perzekuováni a vysoké školy byly tehdy
zavřeny. Právě současní studenti a s nimi i jejich učitelé by
si měli připomínat toto memento našich dějin. Ale současní
studenti toto výročí, pakliže si vůbec uvědomují, že nějaké
výročí bylo, využili ke zcela jiným manifestacím. Studenti se
zapojili do výstražné stávky na "obranu společenských a
ústavních hodnot v České republice". A některé „veliké“
opoziční strany již vyzývají k jednání v Senátu o politické
situaci u nás…
Na
„Shromáždění k připomenutí německé okupace a zrady Západu“
vystoupila publicistka a spisovatelka Lenka Procházková, historička
Marie Neudorflová, představitelé politických stran, iniciativ a
hnutí.
Hradčanské náměstí 15.3.2018 v 17:20 hodin
Lenka Procházková ve svém projevu "Březnový vítr" připomněla osudové okamžiky pro naši zem:
15. března roku 1939 od šesti hodin
ráno začala naši zemi, tedy to, co z ní zbylo po Mnichovu,
obsazovat nacistická vojska. Invaze měla krycí název
Březnový vítr. O dvanáct hodin později vjel Adolf Hitler se svou
vojenskou ekipou Matyášovou branou na Pražský hrad. Začínalo
šest nejstrašnějších let naší novodobé historie.
Říká
se, že malý národ, chce-li přežít, musí umět snášet i
veliké křivdy. Přežít křivdy a zrady však neznamená zapomínat
na ně.
Marně se však rozhlížím po štábu české
veřejnoprávní televize, který by v přímém přenosu umožnil
divákům sledovat skvělý
projev historičky Marie Neudorflové. Včera večer tady
televizní kamery byly, když stovky zmanipulovaných mladých lidí
křičely svou nenávist vůči demokraticky zvolenému prezidentovi.
Dnes, ve výroční den nacistické invaze, má veřejnoprávní
televize taky nabitý program, musí předávat informace o
protestních stávkách studentů, především středoškoláků,
proti údajnému porušování ústavy. Proč právě dnes? Aby se
ten černý den naší historie překryl mladou energií, která se
šikuje podle povelů, jejichž smyslu nerozumí?
Nesmíme
se zlobit na ty mladé, protože oni jen dobře plní špatné
zadání. Nevím jaké procento studentů, kteří dnes
stávkovali, skutečně zná naši ústavu a je schopno o ní
diskutovat. Doufám, že aspoň někteří ředitelé škol, kteří
pomohli stávku organizovat, využili tu příležitost a seznámili
stávkující s textem ústavy naší republiky a s faktem, že jsme
tento manuál pravidel a práv nedostali zadarmo. V takovém případě
by stávka, pojatá jako občanská výchova, mohla mít vzdělávací
smysl. Jestliže však je dnešní stávka studentů a připomínám
že zčásti i středoškoláků, kteří ještě nemají volební
právo, jen další akcí, která má zpochybnit výsledky
demokratických voleb, pak lze organizátory tohoto plánu vnímat
jako pátou kolonu.
Protesty v ulicích prý budou
pokračovat i v dalších dnech. Březnový vítr, který se
sbírá především v pražských ulicích je sice směšný oproti
hroznému hurikánu, který zachvátit naši zemi v březnu 1939, ale
rozhodně není směšné, že letošní březnový vítr je nesen
pod hesly demokracie a obrany ústavních zvyklostí. Neboť toto
účelové zneužití významu slov činí z mladých lidí jen
kompars svolaný pro vytváření hluku. V budoucnu, až dnešní
komparsisté pochopí, pro jaký spektákl byla jejich mladá energie
využita, se budou cítit poníženi a pokořeni. Mějme s nimi proto
soucit už dnes a dejme jim najevo, že v našich očích ONI
nejsou vinni. Současně si ale
musíme přiznat, že tato nevědomost mladé generace je součástí
taktiky, s kterou kdysi pracoval i německý nacismus.
Před
79 lety jsme se stali německým protektorátem
Ten
měl jasné cíle, které v Protektorátu Čechy a Morava uplatňoval
jak terorem, tak i „měkčí“ metodou převýchovy. Hlavní nápor
tehdejší „převýchovy“ a germanizace rasově vhodných mladých
Čechů se soustředil na omezování školství, kde výuka dějepisu
byla zrušena, dále na represivní dozor v kulturních
institucích, na příkaz dvojjazyčných nápisů a podobně.
Kdo
ze středoškoláků nebo i vysokoškoláků, kteří se dnes
zúčastnili stávky, ví, co znamenalo ono „Konečné řešení
české otázky“? A kdo z nich zná alespoň zhruba dějiny našeho
národa? Přitom historie je neustálý dialog mezi minulostí a
přítomností. (Arthur Schlesinger)
Jiný intektuál
Charles Montesquieu tvrdil, že šťastný je národ, který má
nudné dějiny.
Z tohoto hlediska nejsme šťastným národem.
Ale jsme tu pořád. I když osudová poloha naší vlasti na
křižovatce vlivů je krajně nevýhodná, jsme tu pořád.
Proto si dnes a právě na tomto místě u Pražského hradu, nad
kterým je vlajka s heslem PRAVDA VÍTĚZÍ, připomínáme 15.
březen 1939 nejen jako datum tragické, ale i jako počátek odporu
proti německé okupaci. Naši hrdinové domácího i zahraničního
odboje platili životem za naši a evropskou svobodu.
Jedním
z oněch hrdinů byl i můj dědeček, moravský odbojář, kterého
gestapáci umučili v Kaunicových kolejích. Jmenoval se Přemysl
Micka. Byl učitel. Zanechal po sobě tři děti a stovky žáků,
které nejen slovem ale i osobním příkladem vychoval k
vlastenectví a k odvaze.
Dnešním učitelům nehrozí za
výchovu žáků a studentů ke kritickému myšlení trest smrti.
Přesto mnozí na své poslání rezignovali. Ohánějí se slovem
SLUŠNOST, ale přitom jde o POSLUŠNOST. Vychovávat mladé lidi k
poslušnosti a stádnosti znamená přistřihnout jim křídla dřív,
než dorostla.
A pokud dnes selhávají i mnozí učitelé, co
můžeme čekat od navedených herců, kteří povětšinou jen
interpretují přidělenou roli?
Často a s chutí
opakuji větu, že i nevelký národ může být veliký svou
kulturou a vzdělaností. V naší historii se to opakovaně
projevilo. Myslím, že nastává čas pro nové národní obrození
a cítím, že březnový vítr může v tomto osmičkovém roce
nečekaně změnit přikázaný směr. Neboť, jak známo, kdo seje
vítr, sklízí bouři.
Mnohým politikům v tom povětří
uletí klobouky a mnohým divadelníkům spadnou pokrytecké masky.
Až se pak zase budou vymlouvat, že měli špatné informace a že
netušili čemu slouží a komu se upisují, pošleme ty kajícníky
ke studentům. Nejlépe v doprovodu veřejnoprávního televizního
štábu. A nechme těm budoucím debatám o demokracii, ústavnosti a
svobodě slova volný průběh. Pro dotazující se studenty to bude
léčba šokem. Pro ty, co na jejich otázky budou muset odpovídat
a prát vlastní špinavé prádlo v přímém přenosu, to bude
lekce z toho, že za všechno se platí. A co se týče nás
koncesionářů, konečně za své peníze dostaneme necinknutý
dokument. Bude to podívaná za všechny prachy.
Až
skončí, z našich zneužitých dětí se stanou občané, kteří
chápou, že český stát není samozřejmost a že dnes jsou na
řadě oni, aby jej bránili a ubránili.
Končí projev Lenka Procházková.
« zpět