Fašismus kolem nás, mezi námi, v nás
Fašismus kolem nás, mezi námi, v nás
Karel Růžička
9.
5. 2021 (projev pro demo „Fašismus se vrací, zastavme ho!“
v neděli 9. 5. 2021)
Začnu v
dávné historii. Kromě Přemyslovců zde v Čechách pobývali i
další slovanské kmeny, mj. Slavníkovci a Vršovci. Již
nepobývají. Byli vyvraždění. Českého knížete Václava,
později označeného za svatého, zavraždil jeho bratr Boleslav.
Slavným obdobím českých dějin je doba husitů. Odkudpak byla ale
Panská jednota? A čí stranu zradil Jan Čapek ze Sán? Na 150 let
žili v Čechách vedle sebe vyznavači různých křesťanských
církví, nebyla to vždy idylka, ale po generace vedle sebe a spolu
žili. Pak přišel fanatický katolický císař, Bílá hora a
Obnovené zřízení zemské a „heretici“ museli z vlasti pryč.
Čas šel dál a české luhy a háje poznaly jak Koniáše, Bobliga,
tak Dobrovského či Jungmanna. Národní obrození mělo Palackého,
Němcovou, Smetanu – ale též i Sabinu.
Tomáš
Garrigue Masaryk se nestal „prezidentem osvoboditelem“ a váženou
osobností kvůli důstojnému vzhledu, nýbrž na základě ostrých
sporů ne z cizinci, nýbrž se svými krajany o pravdivost původu
rukopisů a v dalších případech lží a předsudků, v nichž
prokázal intelektuální vyspělost a zvláště vysoké morální
kvality. Po 1. republice, baště demokracie ve střední Evropě,
přišla Druhá republika. Stejní občané, ovšem jiní političtí
předáci. Zametli s oponenty, zrušili dosavadní politické strany,
zakázali stovky novin a časopisů atd. - ušetřili protektorátním
německým nacistům dost práce. Nejen ale Němcům. Moravec,
Krychtálek, Lažnovský Vajtauer – to jsou všeobecně známé
příklady přičinlivých českých kolaborantů. Málokdo již však
ví, že Emanuel Vajtauer se zúčastnil zakládajícího kongresu
Komunistické internacionály. Od červené k hnědé není daleko.
Ale ani od žluté: československé výsadkáře, kteří
uskutečnili atentát na Heydricha, neskrývali katoličtí kněží,
nýbrž pravoslavní. Paní Terezie Kaslová, žalující Miloše
Zemana kvůli jeho výroku na adresu jejího dědečka Ferdinada
Peroutky, není jen vnučkou tohoto publicisty a později vězně v
nacistickém koncentráku, nýbrž je vnučkou i Richarda Bienerta,
protektorátního policejního ředitele, ministra vnitra a nakonec i
předsedy vlády tohoto tragického režimu.
To jsou paradoxy
- a nebo je to realita života každé společnosti? Členové jedné
a téže strany – nejen dle názvu, ale i značnou částí
členstva – organizovali v 50. letech politické procesy, o pár
let na to už však začali jejich oběti rehabilitovat a 15 let po
popravách Slánského a spol. přicházejí s pražským jarem, aby
půldruhého roku na to jiní členové této strany odstartovali
nástup normalizace a po dalších 15 letech jejich spolustraníci
vítali perestrojku a glasnosť...
Toto ale není nějaká
česká specialita. Německo do 30. let 20. století nevstupovalo pod
vládou nacistů; srovnatelnou váhu měla levicová opozice
komunistů a sociálních demokratů. Válečné Slovensko není jen
„farská republika“, ale také SNP. Polsko není jen Pilsudski,
ale též Armia krajova, Armia ludowa a „Šarik a spol.“ v řadách
RA a RAF. Francie není jen vichistický režim s maršálem
Petainem, ale též Jean Moulin, de Gaullova Svobodná Francie či
francouzští partyzáni pohřbení na Strečně. Velká Británie
nemá jen Winstona Churchilla, ale také Chamberleina, Runcimana.
Mosleyho.
Je tudíž jasné, že lidé odnepaměti měli,
mají a budou mít rozdílné názory na sebe a společnost. Často
došlo na střety, zrady, násilí a krev. Fašismus tady ale nebyl
odedávna. Přichází až s demokratizací společnosti, přichází
jako zneužití demokracie. Dříve o politice rozhodoval vládce a
jeho suita,; prostí lidé si někdy střihli nějaký pogrom, ale
jinak byla politika, války a kořistění výsadou vrchnosti. V
okamžiku, kdy na scénu vstupuje Jeho Veličenstvo Občan, však
političtí grázlové potřebují legitimizovat své dobyvačné
mocenské a majetkové lumpárny souhlasem občanských vrstev a
nasazují proto masívní, institucionalizovanou demagii a
populismus. Populismus v tom starším významu: jako vrchnostenské
pokrytecké usypávání drobností, ovšem neohrožujících
vykořisťovatelský systém, manipulovaným davům. Aby neviděly,
že gro výnosů společnosti si užívá úzká skupina špiček.
Vtažení širokých vrstev občanů do panských lumpáren
posouvá tragédii dotčených lidských osudů do celoplošných
rozměrů. Už to není „panské huncúctvo“ padající shora na
ty dole, kromě toho totiž i sami občané drtí své přátele,
sousedy, rodiny. Překopávání společenských pravidel a
personální mocenské hierarchie láká morální sedlinu ke
kariérám. Jedni bez zábran šplhají po zádech ostatních, jiní
začínají u vybraných o kousek níž. Nechtějí už být jen
x-tou milióntinou z oprávněných voličů, ale alespoň místním
gaulaitrem přikazujícím těm okolo...
Ke zrodu a rozmachu
fašismu ovšem nestačí jen názorově rozdělená demokratická
společnost, ta může a nemusí končit fašismem. Fašismus k tomu
potřebuje frustraci občanů, avšak nestačí jen jejich zklamání,
musí být i jejich bezmoc, pocit nemožnosti politické
seberealizace, vědomí zrady politické reprezentace, která
slibuje, leč nečiní.
Jaké máme dnes v Evropě, v mnoha
jejích státech, v EU, politické reprezentace? Dávají občanům
prostor pro jejích politickou seberalizaci a nebo alespoň
vyvolávají v občanech takovou iluzi? Není ani ta realita, ani ten
dojem. Rozhodují korporátní zájmy, nikoli voliči. Frustrace se
šíří a mohutní. Je předáky a médii kanalizována xenofobií
rozjitřených lidí vůči tomu či onomu, těm či oněm. Dav se
vyřádí na slabších, na drobných podvodníčcích, lenoších i
zcela nevinných, jen patřičně pomluvených, zatímco velké ryby,
co tyto „hry“ ze zákulisí spřádají, zůstávají mimo
pozornosti a agresivity davu.
Slyšeli jste o fašismu ve
Švýcarsku? Asi těžko, protože tam jsou občané vtaženi přímo
do řízení své vlasti, v referendech rozhodují o věcech
veřejných. I kapitalismus může mít svoji lidštější tvář.
Fašismus v minulosti nezvítězil. Prohrál právě z těch
důvodů, které ho zrodily. Lidé mají různé názory. Liší se
geneticky, výchovou, vlastními prožitky, způsoby myšlení,
emocemi, hodnotami. Takže vždy se najde mezi lidmi emancipovaných
v občany člověk, který přestane věřit a začné klást otázky.
Sobě a ostatním. Dialog pochybností, ne monolog víry.
Demokracie je dialog, upozorňoval TGM. Střezme se tudíž
cenzorů, vyznavačů jediných verzí a řešení. Aby demokracie
přežila a naplnila touhy, z nichž byla zrozena, musí uchovat
dialog, musí uchovat pochybnosti. Vzděláváním a výchovou
občanů, strukturami, vazbami a procesy veřejné správy. A
vlastním příkladem politiků. Musí pochybování, dialog a z nich
plynoucí variantnost pohledů přenést do praktické politiky,
realizovaných řešení.
Aby občané nepropadali zklamání
a bezmoci, aby si sami „sahali na politiku“ a nesli za ni a za
svou dobrou a špatnou volbu zodpovědnost. Ve své obci, ve svém
kraji, ve svém státě. Aby v mediálním prostoru nezněl jen
sólový part nebo jen kakofonie, ale také kultivovaný, sehraný
vícehlasý sbor. Aby občané nevnímali svět jen prostřednictvím
obrazovky a reproduktorů, ale také - a nezastupitelně - na vlastní
oči a uši. Aby volby a referenda neovládla nabídka konzumu
politické šlichty z polotovarů, nýbrž poptávka po opravdovém
míru, zdravém životním prostředí, po nefalšované
spravedlnosti, po skutečném partnerství občanů, obyvatel,
výrobců a spotřebitelů, zaměstnavatelů a zaměstnanců. Pak
nemá fašismus jak zneužít demokracii.
« zpět