Listopad 1989 - začátek konce

Pravda a láska nezvítězily.
Přiznat tuto skutečnost je pro řadu zákonodárců, medií a nemalého počtu občanů k zachování si jednostraného pohledu, nemožné.
Fakta jsou ale skutečností.
SAMETOVÝ ÚČET
Klady
-Volby z více kandidátů a povinně tajné;
-Zavedení zásady, že to, co není zakázáno, je povoleno
-Uvolnění cestování do zahraničí (zrušení pasových omezení, cestovních doložek, devizových příslibů, vyjádření zaměstnavatelů a společenských organizací apod.);
-Zrušení cenzury (byť následné);
-Zrušení přehrávek a podobných povolovaček, což vytvořilo prostor pro uměleckou svobodu
-Zrušení čl. 4. Ústavy ČSSR;
-Přijetí Listiny základních práv a svobod jako ústavní listiny;
-Zákon o právu shromažďovacím (č. 84/1990 Sb.);
-Zákon o sdružování občanů (č. 83/1990 Sb.);
-Zákon o právu petičním (č. 85/1990 Sb.)
-Zákon o svobodném přístupu k informacím (č. 106/1999 Sb.);
-Převedení ČT, ČRo a ČTK z přímého řízení vlády a ministerstva na veřejnoprávní instituce s volenými radami; a výsledek??
-Zvýšení požadavků na ochranu životního prostředí jak na firmy, tak na obce a občany (snížení emisí, třídění odpadu, ochrana živočišných druhů a přírodní diverzity atd.);
-Zrušení trestu smrti (snížení škod z justičních omylů a zločinů);
-Uvolnění podmínek pro podnikání osob a firem;
-Přerůstání územního plánování v systémy péče o krajinu a v krajinotvorbu;
Zápory
-Rozdělení společného státu;
-Zbrklá a přemrštěná privatizace;
-Neexistence zákona o celostátním referendu;
-Neustálé velké zadlužování státu, které dosáhlo již asi 60-násobku z r. 1989
-Omezení suverenity a svrchovanosti ČR stávajícím modelem EU;
-Nahrazení vzájemné výhodné ekonomické, ekologické a politické spolupráce suverenních států centralizovaným diktátem EU (80 % současné legislativy ČR je překlopením směrnic, doporučení apod. EU) s omezením práva veta (a snahou o jeho zrušení vůbec);
-Zanedbaná mírová politika, spíše podpora válečnému štvaní, zbrojení a kšeftování se zbraněmi;
-Účast AČR na zahraničních válečných misích bez mandátu RB OSN;
-Neplnění Washingtonské smlouvy, základního dokumentu NATO, a to článku č. 1 – závazku řešit konflikty mírovými prostředky;
-Dohoda mezi ČR a USA v oblasti obrany (č. 39/2023 Sb.), kterou se ČR vzdala jakékoli kontroly nad tím, co je na jejím území umístěno a činěno;
-Podpora zástupné válce USA/NATO proti Rusku na banderovské Ukrajině, ač předtím se vlády ČR o potíže Ukrajiny nijak nezajímaly;
-Přemrštěné a neefektivní vojenské výdaje, které nejsou dostatečně cíleny na obranyschonost ČR a bezpečnost jejích obyvatel, nýbrž více na zisky zbrojařů a benefity úředníkům a politikům;
-Faktický zánik civilní ochrany (neexistence či žalostný stav bunkrů, zásob, ženijní techniky atd.);
-Dlouhodobý pád politické a mediální kultury, přerůstání netolerance v nesnášenlivosti, agresívní černobílé vidění, bezskrupulózní používání dvojího metru, lež už ne jako pracovní metoda jednotlivce, nýbrž jako charaktistika režimu;
-Desítky let se vlekoucí spor o omezení poslanecké imunity, o majetková přiznání poslanců a senátorů a jejich rodin, o zákon o střetu zájmů, dodnes není uspokojivě dořešeno;
- „Mnohoobročnictví“ řady politiků, kteří zastávají více veřejných (volených) funkcí (jsou současně poslanci, zastupiteli, hejtmany, starosty apod.);
-Novela Trestního zákoníku (č. 24/2025 Sb.) – zavedení „gumového“ par. 318a Neoprávněná činnost pro cizí moc;
-Zvýšení ekonomické, tj. i politické vydíratelnosti republiky (veřejná správa si takřka neponechala žádné výrobní subjekty a je odkázána na veřejné zakázky a soukromé subjekty, z republiky zmizela řada know-how, veřejná správa vyklidila pole tržních nástrojů a zůstaly jí jen administrativní restrikce, a tak fakticky nemá žádné páky proti cenové zvůli korporací;
-Komodifikace a komercionalizace řady veřejných statků a služeb (zdraví, vzdělávání);
-Ztráta potravinové soběstačnosti;
-Přeměna výrobního charakteru ekonomiky ČR z výrobce investičních celků a finálních výrobků, tj. pozice určovatele cen, na výrobce subdodávek („království součástek“) a tedy příjemce cen;
-Už nejen „zašlapané projekty“, ale zlikvidované celé fabriky;
-Každoroční odliv stamiliard Kč (tj. několik procent HDP) do zahraničí v podobě dividend, vnitrokoncernových cen, poplatků „za know-how“, „za značku“, za „poradenství“ ap.;
-Neefektivní dohled veřejné správy nad konáním ČEZ, které se projevilo v nadměrných cenách elektřiny, podobně chybý výkon vlastnických práv v České poště a Českých drahách;
-Neschopnost řady vlád ČR dostavět JE Temelín a rozšířit JE Dukovany;
-Pozdní omezení dotování solárních baronů (ztráta ve stovkách miliard Kč);
-Liknavé omezování tunelování zejména státních podniků;
-Přetrvávající problémy se zadáváním veřejných zakázek;
-Produkce legislativy, která umožnila dlouholetý (dodnes doznívající) „útěk ekonomů (podnikatelů) před právníky“;
-Nedostatečný dohled ČNB nad soukromými a privatizovanými bankami, což vedlo k nadkritickému množství nesplácených úvěrů a desítkám bankrotů a ztrát úspor vkladatelů;
-Nevyšetření případu „lehkých topných olejů“ (LTO), který vedl k úniku okolo 100 mld. Kč;
-Dlouhodobé neřešení zatajování firemních vlastníků, a to i v případech veřejných zakázek;
-Neřešení daňových úniků skrze daňové ráje;
-Komplikované a neefektivní financování vědy a výzkumu nedomyšleným grantovým systémem;
-Kolaps stavebního řízení kvůli nezvládnuté digitalizaci;
-Žalostná situace v bytové oblasti: jsou finančně málo dostupné, nedostávají se obecné a sociální byty), potíže jsou s bytovou výstavbou, cenou bytů a s nájmy (přemrštěná výše prakticky nedovolující si mladým pořídit byt s dětskými pokoji);
-Tunelování státních prostředků pronajímateli bytů skrze příspěvky na bydlení;
-Ekonomická lumpárna a politická habaďúra s kupónovou privatizací do rukou miliónů občanů (držitelů investičních kupónů) a následné uzákonění možnosti vytěsnit drobné akcionáře;
-Rozval komplexní provázanosti rostlinné a živočišné zemědělské produkce, dochází k překračování efektivní míry chovu či pěstování toho či onoho na úkor stavu půdy, podmínek chovů atd.;
-Zhoršení péče o půdu, kdy vázne obnova mezi, takže pokračuje zvětrávání a odplavování ornice, a kvůli rapidnímu snížení živočišné výroby se naprosto rozpadla produkce nové ornice;
-Takřka nicotné úsilí o zadržení vody v krajině, které tak přispívá k extrémizaci počasí a jeho případných následků;
-Vypnutí několika informačních webů, tj. faktická cenzura názorů, na žádost vládního aparátu (vláda P. Fialy);
-Šíření šmírování občanů ve veřejném prostoru jak fyzickém, tak internetovém (včetně finanční sféry);
-Policejní a justiční pronásledování za politické názory odlišné od vládních (vláda P. Fialy);
-Tolerování fašizoidního konání jedinců a skupin proti zastáncům nevládních názorů (vláda P. Fialy);
-Nezvládnutí případu Covid-19, resp. vakcíny mRNA, nekritickým, takřka bezbřehým přejímáním různých omezujících opatření, ač již po několika týdnech od vypuknutí pandemie, resp. zavedení očkování, byly známy kritické vědecké výhrady k proklamované nebezpečnosti kovidu, resp. účinnosti vakcín, dodnes orgány ČR neučinily žádné vlastní kroky k objasnění událostí;
-Nedodržení objektivity, pravdivosti, vyváženosti zpravodajství a publicistiky ve veřejnoprávních médiích (ČT, ČRo, ČTK);
-Tzv. církevní restituce, jimiž byl majetek, který měl za rakouského(-uherského) císařství a za ČSR veřejnoprávní charakter, kdy stát měl při nakládání s ním posled nií slovo, převeden do plného vlast nictví církví, tj. byl ukraden;
-Zhoršení dostupnosti zdravotní péče (omezení pohotovostních služeb, prodloužení dojezdových dob záchranné služby);
-Mnohonásobné zvýšení spoluúčasti pacientů na financování zdravotní péče (zvláště zubaři, léky);
-Pozdní reakce na rizika digitální demence mladé a střední generace, zejména bezuzdným přístupem dětí k počítačům, internetu, mobilům, PC hrám a sociálním sítím, neuvěřitelná nečinnost značné části škol v tomto směru;
-Výrazné snížení kvality výchovno-vzdělávacího procesu, pokles znalostí a rozumových schopností absolventů základních, středních a vysokých škol, degradace VŠ titulů, nevyváženost studijních oborů nekorespondující s potřebami národního hospodářství, scestný systém fynancování škol (úpadek čtení a psaní, matematických, přírodovědných a dějepisných vědomostí, pokles fyzičky, rozvolněná výchova školáků, přílišný vliv rodičů na chod školy, scestné experimenty s psaním a s hodnocením školáků);
-Nedomyšlená inkluze mentálně postižených dětí, kdy jsou trvale zařazeny do třídních kolektivů místo speciální přípravy těchto dětí na inkluzi v dospělosti (poškozuje to dětské kolektivy, neefektivně jsou využity asistentské pedagogické kádry);
-Zvýšení finanční spoluúčasti na VŠ vzdělávání;
-Tisícinásobný růst počtu bezdomovců a změna jejich charakteru z psychických na sociální případy;
-Zavedení soukromých exekutorů a vytvoření podmínek pro exekutorské nadzisky;
-Opakované pokusy parazitovat soukromými subjekty na důchodovém systému, odklonit platby pojištěnců do rulety burz cenných papírů a profitovat ze správy penzijních fondů;
-Oslabování pozic zaměstnanců v novelách Zákoníku práce (snazší výpovědi, nižší podíl na řízení a kontrole podniku);
-Neefektivní podpora rodičovství, které se odráží v demografickém vývoji ČR;
-Zhoršení dopravní dostupnosti obcí
-Lhostejnost státu k likvidaci základní vybavenosti obcí (likvidace škol, pošt, obchodů, restaurací, ordinací);
-Předání hospodaření s vodou do soukromých subjektů, navíc zahraničních;
-Ustupování developerským zájmům a svévoli v oblasti výstavby v památkových zónách, zastavování zelených ploch, ve velikosti a výšce budov, narušování architektonického rázu území a architektury jednotlivých budov, přiživování se na stávající infrastuktuře (stavební, společenské), jejich tlaku na změny územních plánů atd.;
-Dezinterpretace historických událostí, zamlčování faktů, náhrada jedněch polopravd jinými;
-Kulturní úpadek (pokles kvality televizní a filmové hrané tvorby, nadměrný vysílací prostor pro díla s násilím (zvláště zahraniční, především americké filmy), pokles kvalitní tvorby pro děti a mládež;
« zpět

