Odpověď na americkou notu zaslanou Ministerstvu zahraničních věcí ČR ve věci umístění radaru
Č.j.: V14306/2007-OBP
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky projevuje úctu Velvyslanectví Spojených států amerických v Praze a s odvoláním na jeho diplomatickou nótu č. 33 ze dne 25. ledna 2007 má čest sdělit následující:
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky sdílí názor Spojených států, že šíření zbraní hromadného ničení a balistických střel jako nosičů takových zbraní představuje vážnou hrozbu členům Organizace Severoatlantické smlouvy, včetně Spojených států a České republiky, jakož i dalším spojencům a přátelům.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky uznává, že spolupráce se Spojenými státy při obraně proti hrozbě balistických střel je důležitá, jakož i s Organizací Severoatlantické smlouvy a dalšími spojenci a přáteli, a připomínajíc závazky České republiky podle článku 3 Severoatlantické smlouvy, přijaté ve Washingtonu dne 4. dubna 1949 (dále jen „Severoatlantická smlouva“), je přesvědčeno, že umístění radaru na obranu proti balistickým střelám v České republice, o něž Spojené státy požádaly v diplomatické nótě č. 33 ze dne 25. ledna 2007 (dále jen „radar“), posílí stávající bezpečnostní vztahy, rozvine schopnost České republiky odolat ozbrojenému útoku a zlepší národní bezpečnost členů Organizace Severoatlantické smlouvy, včetně Spojených států a České republiky, jakož i dalších spojenců a přátel. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky dále uznává, berouce na vědomí závěry ze summitu v Rize, potřebu vývoje protiraketového obranného systému Organizace Severoatlantické smlouvy a podpory jejích aktivit v této oblasti. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky zdůrazňuje, že Česká republika bude usilovat o to, aby radar byl v budoucnosti začleněn do architektury vznikajícího aliančního systému protiraketové obrany a v tomto smyslu bude jednat s USA.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky potvrzuje, že Česká republika si je vědoma nových hrozeb pro svoji bezpečnost, zejména mezinárodního terorismu, a předpokládá, že si Spojené státy budou s Českou republikou vyměňovat informace o těchto hrozbách a naopak. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky by v této souvislosti uvítalo, berouce na vědomí článek 5 Severoatlantické smlouvy, zesílené bezpečnostní záruky Spojených států, které by odpovídaly těmto novým hrozbám.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky potvrzuje, že se Česká republika rozhodla zahájit jednání se Spojenými státy o umístění radaru na obranu proti balistickým střelám na svém území, jak je popsáno v příloze A k této nótě, aniž by byla dotčena svrchovanost a územní celistvost České republiky.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky dále potvrzuje, aniž by tím bylo dotčeno konečné rozhodnutí České republiky o umístění radaru na svém území vyžadované českým právním řádem, že Česká republika zamýšlí povolit Spojeným státům zahájení přípravných a průzkumných prací v prostoru umístění, jak je uvedeno v příloze B k této nótě, v souladu s českým právním řádem, jako například s předpisy na ochranu životního prostředí, předpisy stavebními, bezpečnostními nebo upravujícími bezpečnost práce. Konečné rozhodnutí České republiky o umístění radaru na svém území je podmíněno naplněním procedur v souladu s ústavním pořádkem a právním řádem České republiky.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky by rovněž uvítalo co možná nejbližší zahájení jednání o hlavní dohodě a o dalších souvisejících dohodách.
Hlavní dohoda by se zabývala výstavbou, údržbou, podporou, provozem a bezpečností radaru a dalšími otázkami společného zájmu. Předpokládá se, že by hlavní dohoda uznala aplikaci Dohody mezi stranami Severoatlantické smlouvy o statutu jejich ozbrojených sil, přijaté v Londýně dne 19. června 1951 (dále jen „NATO SOFA“).
Měly by být sjednány prováděcí dokumenty a dvoustranná doplňující dohoda k NATO SOFA. Dále by mohla být sjednána dohoda mezi Českou republikou a Spojenými státy o obranné spolupráci. Rovněž by měla být renegociována nebo doplněna Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spojených států amerických o opatřeních k ochraně utajovaných vojenských informací, sjednaná v Praze dne 19. září 1995.
Předpokládá se, že by Česká republika a Spojené státy mohly sjednat výše uvedené dohody s prozatímním prováděním od data podpisu. Tyto dohody by však byly prozatímně aplikovány pouze v souladu s platným českým i mezinárodním právem.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky předpokládá, že možné rozhodnutí České republiky přijmout radar bude podnětem pro ještě užší spolupráci mezi Českou republikou a Spojenými státy v řadě oblastí, včetně investic, technologie, vzdělání, výzkumu a vývoje. Spojené státy by mohly hrát významnou roli zejména v modernizaci českých ozbrojených sil.
Přílohy A a B představují nedílné součásti tohoto prohlášení.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky využívá této příležitosti, aby znovu ujistilo Velvyslanectví Spojených států amerických v Praze svou nejhlubší úctou.
V Praze, dne . března 2007
Přílohy:
Příloha A: Případný radar Spojených států na obranu proti balistickým střelám v České republice
Příloha B: Případný radar Spojených států na obranu proti balistickým střelám v České republice: spolupráce mezi Českou republikou a Spojenými státy související s přípravnými a průzkumnými pracemi k vhodnému umístění
Velvyslanectví Spojených států amerických
P r a h a
Příloha A
Případný radar Spojených států na obranu proti balistickým střelám v České republiceNavrhované umístění radaru Spojených států na obranu proti balistickým střelám je ve vojenském újezdu Brdy v západní části Středočeského kraje v České republice a zahrnuje stávající kasárna Míšov. Tento prostor umístění má dostatečnou rozlohu pro umístění radaru, dalších podpůrných zařízení, staveb a infrastruktury, jako jsou komunikace, bezpečnostní zařízení, systém napájení včetně záložního zdroje a ubytovací, stravovací, správní, skladová, údržbářská, zdravotnická, rekreační a další život usnadňující zařízení.
Navrhovaný prostor umístění dovoluje dvě alternativy umístění radaru a příslušných zařízení, staveb a infrastruktury. Výběr konkrétního navrhovaného umístění závisí na dodatečném podrobném průzkumu prostoru umístění. Tento průzkum prostoru umístění bude prováděn v souladu s českým právním řádem (aniž by byly dotčeny závazky České republiky vyplývající z NATO SOFA) a bude zahrnovat: geologický průzkum a posouzení z hlediska ochrany životního prostředí, důkladné zhodnocení stávajících zařízení, staveb a infrastruktury a revizi požadavků na bezpečnost práce a bezpečnostních požadavků. Po dokončení těchto analýz budou moci Spojené státy dále upřesnit a případně omezit rozlohu požadovaného pozemku.
Ministerstvo zahraničních věcí si vyhrazuje právo před zahájením přípravných prací navrhnout pro umístění radaru i jiné lokality v rámci vojenského újezdu Brdy, než dosud uvažované.
Předpokládá se, že hlavní dohoda mezi Českou republikou a Spojenými státy bude zahrnovat popis vyměřených hranic, které definují prostory pro využití Spojených států.
Příloha B
Případný radar Spojených států na obranu proti balistickým střelám v České republice: spolupráce mezi Českou republikou a Spojenými státy související s přípravnými a průzkumnými pracemi k vhodnému umístěníObecné zásady spolupráce mezi Českou republikou a Spojenými státy související s přípravnými a průzkumnými pracemi k vhodnému umístění
1. Česká republika vyjadřuje svoji připravenost poskytnout Spojeným státům podporu, která může být nutná pro uskutečnění níže vyjmenovaných přípravných a průzkumných činností na místě případného radaru Spojených států na obranu proti balistickým střelám, popsaném v příloze A (dále uváděné jako „prostor umístění“).
2. Česká republika připomíná, že všechny přípravné a průzkumné činnosti smějí být prováděny pouze v souladu s českým právním řádem. Závazky České republiky vyplývající z NATO SOFA tímto nejsou dotčeny.
3. Česká republika chápe, že Spojené státy uhradí v eškeré náklady, které vzniknou v souvislosti s realizací činností na přípravu a průzkum prostoru umístění. Spojené státy však nebudou hradit ty náklady, které by vznikly v obdobné výši i v případě, že by činnosti na přípravu a průzkum prostoru umístění nebyly realizovány (např. ostraha prostoru či aktivity v rámci zlepšování vztahů s veřejností a samosprávnými orgány), jakož i ty náklady, které vzniknou v souvislosti s odstraňováním důsledků lidské činnosti v prostoru umístění, která byla prováděna před zahájením činností na přípravu prostoru umístění (např. odstraňování nevybuchlé munice či nebezpečných odpadů). Česká republika nicméně nebude hradit náklady v souvislosti s přípravou a průzkumem prostoru umístění, pokud by tyto náklady zásadně převyšovaly finanční prostředky plánované v rozpočtu Ministerstva obrany České republiky na tyto činnosti v příslušném finančním roce. V takovém případě by Česká republika a Spojené státy neprodleně zahájily jednání o způsobu řešení vzniklé situace.
4. Česká republika předpokládá, že si jsou Spojené státy vědomy toho, že Česká republika bude vlastníkem všech nových staveb ve vojenském újezdu podle českého právního řádu, pokud hlavní dohoda nestanoví jinak.
5. Česká republika povzbuzuje Spojené státy k využívání služeb českých dodavatelů pro výstavbu, údržbu, podporu a provoz prostoru umístění, kde to bude možné, a zamýšlí Spojeným státům tuto politiku usnadňovat.
Konkrétní formy spolupráce mezi Českou republikou a Spojenými státy související s činnostmi na přípravu a průzkum prostoru umístění
1. Česká republika zamýšlí povolit a trvale umožňovat přístup personálu Spojených států a dodavatelům Spojených států a jejich zaměstnancům k prostoru umístění a k dalšímu souvisejícímu území, zařízením, stavbám a infrastruktuře v České republice.
2. Česká republika má v úmyslu nadále udržovat a zajistit ostrahu prostoru umístění, včetně jeho zařízení, staveb a infrastruktury, poskytovat bezpečné a zdravé pracovní prostředí a udržovat prostor umístění, včetně jeho zařízení, staveb a infrastruktury, ve stávajícím stavu a zabránit jejich chátrání.
3. Česká republika má dále v úmyslu povolit a usnadňovat v prostoru umístění a na dalším souvisejícím území, v zařízeních, stavbách a infrastruktuře: vyměřování, odběr povrchových a podzemích vzorků, průzkum, geotechnické testy a provedení vrtů k monitorování podzemní vody, schůzky s místními úřady a úředníky a přístup ke stávajícím plánům, nákresům, fotografiím, záznamům, mapám a informacím týkajícím se vysílačů v oblasti elektromagnetického spektra a radiových frekvencí.
4. Česká republika má dále v úmyslu povolit a usnadňovat přípravné a průzkumné práce v prostoru umístění jako například: vyčištění a vymýcení pozemku, odstranění opuštěných zařízení, staveb, infrastruktury a technického vybavení, provedení vodních vrtů a výstavbu dočasných přístupových cest.
5. Česká republika má dále v úmyslu nést odpovědnost za bezpečné uložení a odstranění jakýchkoliv kontaminovaných materiálů či odpadů nalezených či odstraněných během průzkumu a přípravy prostoru umístění, včetně půdy, podzemní a povrchové vody, stavební sutě či nesprávně skladovaných či zlikvidovaných materiálů v zařízeních, stavbách a infrastruktuře, které budou používány Spojenými státy.
6. Česká republika má dále v úmyslu na požádání provést průzkum prostoru umístění pokud jde o výskyt nevybuchlé munice a případně odstranit jakoukoliv nalezenou munici.
7. Česká republika má dále v úmyslu na požádání a k usnadnění a podpoře bezpečné přípravy a průzkumu prostoru umístění vytyčit, vyznačit a případně zrušit a vyřadit z provozu technická vedení.
8. Česká republika má dále v úmyslu usnadňovat setkání s poskytovateli veřejných a soukromých služeb, telekomunikačních a dalších služeb a umožnit tak posouzení českých kapacit a usnadnit další plánování.
9. Česká republika má dále v úmyslu spolupracovat s úřady Spojených států k zajištění bezpečnosti prostoru umístění, včetně příslušného území, zařízení, staveb a infrastruktury a k výměně informací o bezpečnostních hrozbách. Česká republika předpokládá, že Spojené státy budou tyto informace také sdílet s Českou republikou.
10. Česká republika má dále v úmyslu určit anglicky mluvícího zástupce, který by působil jako jediná kontaktní osoba koordinující a usnadňující přípravu a průzkum prostoru umístění.
Odpověď na americkou notu zaslanou Ministerstvu zahraničních věcí ČR ve věci umístění radaru
170 kB, PDF, 8.8.2007
« zpět