Ještě jednou ke školství
Marie Svobodová, 17.12.2007
Se zájmem jsem si přečetla příspěvek p. Červinky. Po - jak někdo trefně poznamenal - zvratkovém průjmu p. Gregora skutečně kvalitní a relevantní příspěvek do diskuse.
S mnoha body ve Vaší charakteristice současného školství mi nezbývá, než s Vámi souhlasit.
Obávám se ovšem, že Vámi navrhovaná reforma základního školství by byla uskutečnitelná jen za předpokladu, že by ve školních lavicích seděli jen Lukášové Červinkové nebo jiné obdobně založené děti. Většina dětí se totiž chová stádově stejně jako jejich rodiče a "myšlení a přemýšlení" vnímají jako nutné zlo. Učitel pak bohužel musí věnovat větší pozornost udržení pořádku a kázni než aby se věnoval samotné výuce. Dnešní děti mi nepřipadají vůbec zamindrákovaní, opak je spíše pravdou. Mnoho z nich má pocit, že si můžou dovolit téměř všechno. A takoví jedinci mívají bohužel v dětském kolektivu největší slovo a ostatní se jim přizpůsobují. Často ovšem i učitelé - aby neměli problémy. Bílé vrány jsou mnohdy trpěny jen s nechutí...
Zkuste si na 45 min. stoupnout před třicetičlenou grupu 14-letých puberťáků (které vychovává televize, počítačové hry a obscéní časopisy typu Bravo, v horším případě sídlištní parta) pak možná pochopíte o čem mluvím. To, co zanedbali jejich rodiče ve výchově, škola jen stěží může vynahradit.
Snad by jim ale mohla ukázat cestu. Dobrou cestu, kterou by jim ukázali dobří učitelé. Tací učitelé, kteří jsou morálně na výši a podle toho i jednají se svými žáky. Učitelé, kteří nenásilně zvládnou své žáky vést k etickému jednání, nejen řečmi, ale především vlastním příkladem. A zároveň jsou odborníky nejen ve svém oboru, který dokážou poutavě a zajímavě podat.
Asi každý z nás si při vzpomínce na školní léta vybaví nikoli zařízení třídy, školní pomůcky nebo barvu závěsů na školních oknech. Vybaví se nám ale vztahy, které jsme tam prožívali - se svými spolužáky a učiteli - ať už pozitivní nebo negativní.
Ať politika, školství, zdravotnictví - nebo jiné obory lidské činnosti - vše je především o lidech.
S mnoha body ve Vaší charakteristice současného školství mi nezbývá, než s Vámi souhlasit.
Obávám se ovšem, že Vámi navrhovaná reforma základního školství by byla uskutečnitelná jen za předpokladu, že by ve školních lavicích seděli jen Lukášové Červinkové nebo jiné obdobně založené děti. Většina dětí se totiž chová stádově stejně jako jejich rodiče a "myšlení a přemýšlení" vnímají jako nutné zlo. Učitel pak bohužel musí věnovat větší pozornost udržení pořádku a kázni než aby se věnoval samotné výuce. Dnešní děti mi nepřipadají vůbec zamindrákovaní, opak je spíše pravdou. Mnoho z nich má pocit, že si můžou dovolit téměř všechno. A takoví jedinci mívají bohužel v dětském kolektivu největší slovo a ostatní se jim přizpůsobují. Často ovšem i učitelé - aby neměli problémy. Bílé vrány jsou mnohdy trpěny jen s nechutí...
Zkuste si na 45 min. stoupnout před třicetičlenou grupu 14-letých puberťáků (které vychovává televize, počítačové hry a obscéní časopisy typu Bravo, v horším případě sídlištní parta) pak možná pochopíte o čem mluvím. To, co zanedbali jejich rodiče ve výchově, škola jen stěží může vynahradit.
Snad by jim ale mohla ukázat cestu. Dobrou cestu, kterou by jim ukázali dobří učitelé. Tací učitelé, kteří jsou morálně na výši a podle toho i jednají se svými žáky. Učitelé, kteří nenásilně zvládnou své žáky vést k etickému jednání, nejen řečmi, ale především vlastním příkladem. A zároveň jsou odborníky nejen ve svém oboru, který dokážou poutavě a zajímavě podat.
Asi každý z nás si při vzpomínce na školní léta vybaví nikoli zařízení třídy, školní pomůcky nebo barvu závěsů na školních oknech. Vybaví se nám ale vztahy, které jsme tam prožívali - se svými spolužáky a učiteli - ať už pozitivní nebo negativní.
Ať politika, školství, zdravotnictví - nebo jiné obory lidské činnosti - vše je především o lidech.
Zhlédnuto 1289 x